Amazons ankomst til Danmark rykker tættere og tættere, og der er delte meninger om hvilken effekt det vil have på det danske marked. Her er nogle brugbare facts hvis du ønsker en Amazon optimering.

Fakta om Amazon

Amazon er en amerikansk online markedsplads, som sælger alt fra tøj, til møbler og bøger. Danskerne købte i 2017 cirka for 2 mia. kr. på Amazon, og dette forventes jo selvfølgelig at stige jo mere Amazon indtræder på det danske marked. Amazon er på nuværende tidspunkt til stede på 15 sites i hele verden, og forventes at omsætte for over 1.000 mia.kr i 2018. Amazons ankomst til Danmark har vakt både glæde og rædsel i den danske detailbranche, og flere spår at Amazons ankomst vil betyde dommedag for mange danske detail virksomheder. Hos obsidian.dk har ansatte specialiseret sig i Amazon, og hvad deres ankomst vil betyde for de danske detailbutikker. Og der er ingen tvivl om at internetgiganten, vil komme til at ændre måden danskerne kommer til at handle på endnu mere end vi allerede har oplevet de seneste år. Kort sagt vil Amazon af gode grunde betyde at endnu flere danskere, vil komme til at købe deres varer på internettet.

Muligheder

Amazon kommer tættere og tættere på at ramme det danske marked, og kan ende med at blive en kæmpe mulighed for de danske webbutikker. På nuværende tidspunkt sælger kun 17% af de danske e-handelsvirksomheder deres varer på markedspladser som Amazon. Dette tal er meget lavt, ift. Hvad eksperter mener potentialet på markedspladserne er og hvor meget godt det ville kunne gøre for disse virksomheder. Markedspladserne kan nemlig gøre det muligt for virksomheder at nå nogle segmenter der ikke tidligere har været muligt. Og modsat google søger man hos Amazon på produkter, og der vil kun komme tilmeldte produkter frem og ikke nogen forstyrrende elementer.  

Vil ændre markedet

I Danmark bestiller folk ofte deres varer over nettet, enten for at spare tid eller penge. Men hvis man skal vente for længe på at få sin vare leveret, kan man opleve at folk stadig er villige til at betale mere for at tage ned i en fysisk butik for at hente varen og få den med hjem med det samme. Men hvis man bestiller sine varer fra Amazon, kan man opleve en f.eks. 20% besparelse på den samme vare, og samtidig vil varen så blive leveret indenfor 3 timer. Dette vil betyde at de danske webshops ikke kun har konkurrencen fra de fysiske butikker, men får nu også en kæmpe konkurrence fra en virksomhed der kan sælge sine vare billigt, og levere dem så hurtigt at folk ikke længere gider køre ud for at hente dem. Så Amazon vil helt sikkert ændre detailhandlen i Danmark, og få danskerne til at sætte større krav til deres detailforhandler. Og de danske internethandler kan med fordele komme med på Amazonbølgen fra start, og sørge for en Amazon optimering løbende.