Når du annoncerer på Facebook, har du, ligesom på andre digitale markedsføringskanaler, mulighed for at opsætte sporing – herunder konverteringssporing. Med konverteringssporing er det muligt at lave målrettet markedsføring på Facebook og herefter spore de konkrete resultater af kampagnen.
Opsætning af sporing kan dog være svært, hvis du ikke har prøvet at indsætte kode på sit website tidligere, og det kan derfor blive en dyr og besværlig affære, hvis du skal tage kontakt til din udvikler for hver ændring. Med Google Tag Manager løses dette problem!

 

Google Tag Manager – Alt kode i én!

Med Googles webapp ’’Google Tag Manager’’ kan du eller din udvikler nøjes med at indsætte et stykke kode på dit website, hvorefter du via Google Tag Manager løbende kan indsætte kode og opsætte sporing på dit website – og endda helt uden risiko for lave fejl på din hjemmeside. Det eneste, som denne løsning kræver er, at du har en Google konto.

 

Kom i gang med Google Tag Manager

Med Google Tag Manager kan du opsætte præcis den sporing, som du ønsker. Jeg vælger i dette indlæg at gennemgå, hvordan du installerer din Facebook Pixel på siden. Hvis du ønsker at opsætte anden konverteringssporing fra Facebook, skal du blot benytte et andet stykke kode – fremgangsmåden er den samme.

Ønsker du yderligere hjælp til opsætning eller konkret varetagelse af Google Tag Manager, tilbyder det digitale bureau Obsidian Digital hjælp til netop dette.

 

Opsætning af Pixel:

1. Gå til tagmanager.google.com
Google Tag Manager 1

 

2. Klik på menuen ude til højre, og vælg ’’Se eksempel’’. Dermed offentliggøres intet, før dit tag fungerer korrekt.
Google Tag Manager 2

 

3. Klik på ’’Tags’’ ude i venstre hjørne.
Google Tag Manager 3

 

4. Klik på ’’Ny’’.
Google Tag Manager 4

 

5. Klik på ’’Tagkonfiguration’’.
Google Tag Manager 5

 

6. Klik på ’’Tilpasset HTML’’.
Google Tag Manager 6

 

7. Gå til www.buiness.facebook.com og via menuen klik på ’’Pixel’’. Her finder du din annoncekontos Facebook pixel, som du skal kopiere (Dette gør du ved at klikke på det lille øje, som på billedet herunder. Herefter vil et ’pop-up’ vindue vise din Facebook Pixel).
Google Tag Manager 7

Google Tag Manager 7.1

 

8. Gå tilbage til Google Tag Manager, og indsæt din Pixel-kode, som vist på billedet herunder.
Google Tag Manager 8

 

9. Klik på ’’Avancerede indstillinger’’.
Google Tag Manager 9

 

10. Klik på ”Indstillinger for tagudløsning” og vælg ”Én gang pr. side”.
Google Tag Manager 10

 

11. Klik på ”Udløsning”.
Google Tag Manager 11

 

12. Klik på ”+” oppe i højre hjørne.
Google Tag Manager 12

 

13. Klik på ”Udløserkonfiguration”.
Google Tag Manager 13

 

14. Vælg ”Sidevisning”.
Google Tag Manager 14

 

15. Vælg ”Alle sidevisninger”, og klik derefter ”Gem” oppe i højre hjørne.
Google Tag Manager 15

 

16. Klik ”Gem” – Hermed gemmes dit tag med den tilhørende udløser.
Google Tag Manager 16

 

17. Klik ’’Offentliggør’’. Her skal du igennem en tre-trins-raket; Offentliggør -> Offentliggør -> Spring over – du behøves ikke beskrive containerversionen, som er en tidligere gemt version af dit arbejde, såfremt du ikke finder det nyttigt.
Google Tag Manager 17

 

18. Herefter kan du gå til dit website, opdatere siden og se nederst i Google Tag Manager vinduet, at din Facebook Pixel bliver ’’Fired’’ – med andre ord at den virker. Hvis du ikke kan se Google Tag Manager vinduet, er det fordi du ikke er i eksempelvisningstilstand. Gå til punkt 2 i denne guide for at ændre dette.
Google Tag Manager 18

 

Opsætning af konverteringssporing

Ved opsætning af konverteringssporing, er fremgangsmåden stort set den samme. Den eneste forskel er det stykke kode du sætter ind, samt den udløser du vælger.

1. Vælg den konvertering du ønsker at spore. Jeg vælger i dette tilfælde ’’Lead’’.
Google Tag Manager (konverteringssporing) 1

 

2. Benyt ’’fbq(’track’, ’Lead’);’’ – HUSK at åbne og lukke scriptet, som vist på billedet.
Google Tag Manager (konverteringssporing) 2

 

3. I dette tilfælde vil jeg spore, hvor mange mennesker der lander på kvitteringssiden for en ansøgning – altså hvor mange der har ansøgt.
Derfor vælger jeg under avancerede indstillinger ’’En gang pr. side’’.
Google Tag Manager (konverteringssporing) 3

 

4. Under ’’Udløserkonfiguration’’ vil jeg have, at mit tag skal blive ’’Fired’’ på siden ’’Tak for din ansøgning’’. Dette opnås ved at opsætte indstillingen, som det ses på billedet herunder.
Google Tag Manager (konverteringssporing) 4

 

5. Efter at have klikket offentliggør, vil dit tag nu blive ’’Fired’’ på den pågældende side.
Google Tag Manager (konverteringssporing) 5

 

Din tur

Har du tidligere benyttet andre programmer/metoder ved opsætning af din Facebook-Pixel og konverteringssporing, eller har du spørgsmål til, hvordan du opsætter specifikke konverteringssporinger, så skriv en kommentar og deltag i debatten!