Mange virksomheder kæmper i hård konkurrence om at vinde interessen hos brugerne. Det gælder i særdeleshed også på de sociale medier, hvor flere og flere styrker indsatsen for at stå stærkere i billedet. Denne artikel vil give et indblik i, hvordan man forbedrer og effektiviserer indsatsen på Facebook gennem annoncer.

Digitaliseringen har i de senere år taget nogle alvorlige ryk, og virksomhederne omstrukturerer i høj grad for at følge med tiden. Det gør sig gældende i form at hjemmesider, webshops og andre platforme, hvor brugerne opholder sig. De sociale medier er et af de områder, hvor der er god grund til at sætte ind, hvis man vil følge med tiden.

Mange virksomheder har dog haft den opfattelse, at de prøver sig lidt frem på de forskellige medier, og så håber de ellers, det går godt. Det er en meget stor fejl at begå, da man hurtigt kan komme galt af sted, hvis man ikke har gjort sit forarbejde. Denne artikel vil derfor give et indblik i, hvad man skal fokusere på, når man skal lave såkaldte cost-effective annoncer på Facebook.

Kend dit publikum

Når du laver annoncer på Facebook, er det vigtigt, at du er helt afklaret omkring, hvem du kommunikerer til. Mange virksomheder har en idé om, hvem deres målgruppe er, men det er vigtigt at have et indgående kendskab, hvis man vil ramme rigtigt. Det får man blandt andet ved at bruge forskellige analyseredskaber, som kan vise nogle tendenser om brugerne. Det kan fx handle om, hvornår de befinder sig på mediet, hvad de interesserer sig for, og hvordan de gerne vil have nyheder fortalt.

Facebook giver også nogle muligheder, som er værd at kigge nærmere på. Man kan nemlig udforske sin egen side, så man ved, hvem der besøger siden. Det gælder ift. køns- og aldersfordeling og andre karakteristika, som kan være relevante for markedsføringen.

Hav en klar strategi

Der findes flere måder at reklamere på Facebook. Først og fremmest kan man lave sine opslag, som når ud til et begrænset antal personer. Disse opslag bliver selvfølgelig mere værd, hvis man skaber en viral effekt, som kan ske gennem ”likes”, kommentarer eller delinger. Er det ikke nok, bør man overveje annoncer, som man betaler et beløb for at få ud. Disse annoncer kan tilpasses bestemte målgrupper, og det er et effektivt værktøj til at blive set på mediet.

Sørg altid for at have en klar strategi, når du laver annoncer. Tænk over, hvor ofte du vil annoncere, hvilke følelser annoncerne skal frembringe, og hvor længe annoncerne skal køre. Når du først kender værktøjerne, er det ikke så kompliceret at lave en Facebook-annonce. Tænk over, at du skal have nogle retvisende billeder, som skaber interesse, og dine overskrifter skal ligeledes være fængende og interessante.

Kend din server

Hvis du har succes med dine annoncer på Facebook, vil det genere en masse trafik fra dit publikum. Når det sker, er det vigtigt, at din server kan følge med, så du ikke oplever forringet hastighed eller nedbrud. Undersøg derfor, om din server er stærk nok til din øgede indsats, før du går i gang.