I juni måned introducerede Facebook et nyt værktøj til Facebook Business Manager: Offline events, eller på dansk Offlinehændelser. Denne funktion har til formål at skabe en ’’Offline Facebook pixel’’, så du kan spore in-store konverteringer.
Værktøjet kan benyttes af alle annoncører på Facebook, og er særligt revolutionerende for én bestemt gruppe af annoncører – nemlig de med in-store produkter. Problemet for netop denne gruppe annoncører har førhen været, at de ikke kunne spore, om annonceringen på Facebook gav noget afkast i form af øget omsætning i deres fysiske butik. Dermed var annoncørerne ikke i stand til at vurdere, om de skulle skrue op eller ned for budgettet, ændre i annoncen eller om de overhovedet skulle fortsætte en given kampagne.
Opret dit Offlinehændelsessæt
Når du skal lave et ’’Offlinehændelsessæt’’, starter du med at gå op i menuen i venstre hjørne, og klikker under på ’’Offlinehændelser’’.
Herefter klikker du ’’Opret Offlinehændelsessæt’’ – Hvor du desuden vil blive bedt om at acceptere en ’’Terms and conditions’’.
Når du har oprettet dit Offlinehændelsessæt, vil du blive bedt om at navngive og beskrive sættet, hvorefter du skal trykke ’’Opret’’.
Nu skal du vælge hvilke af dine annoncekontoer (hvis du har flere, eller administrerer flere), som skal have adgang til dette Offlinehændelsessæt. I dette tilfælde vælger jeg blot min testkonto.
Derudover skal du huske at slå automatisk sporing til, således at Facebook automatisk kan spore Offlinehændelser for den eller de annoncekonti, sættet er tilknyttet. Til sidst skal du trykke ’’Næste’’.
Dit Offlinehændelsessæt er nu oprettet! – Men du er ikke færdig endnu.
Step 2:
Efter at have oprettet dit Offlinehændelsessæt, skal du overføre de Offlinehændelser/salg, som der har været i eksempelvis din butik.
Den fil, som du overfører, skal være i formatet: .excel, .TXT, eller CSV – Se Facebooks eget eksempel på denne fil ved at klikke på ’’Download filskabelon’’.
Filen skal være omhyggeligt opsat med alle de oplysninger, som du har fra dine kunder. Her er der tale om de 17 afgrænsere, som ses på billedet – E-mail, telefonnummer osv.
Ved brug af disse sammenligner Facebook oplysningerne fra kunden med informationer om de brugere, som har set din annonce, og sammenholder data om, hvorvidt din annonce har skabt konverteringer.
Når du har tilføjet din fil og givet den et navn, skal du blot klikke næste.
Herefter vil Facebook liste informationen op fra filen, og vise hvilke informationer der er tilgængelige fra hver kolonne. Hvis ikke én af den 17 afgrænsere er repræsenteret i en kolonne, kan du blot ekskludere den ved at klikke ’’Overfør ikke’’.
Når du har gennemgået dine data, klikker du ’’Upload’’, og får herefter en ’kvittering’ som nedenstående. Vær opmærksom på at ’’hashed data’’ blot betyder, at dine data er blevet krypteret, således at andre ikke vil kunne få adgang til dem.
Efter at have trykket ’’Færdig’’, ligger dit Offlinehændelsessæt i din liste.
Start sporingen på dit Offlinehændelsessæt
Efter dit Offlinehændelsessæt oprettet, og du har tilføjet data, er det tid til at benytte det i en given annonce. Gå derfor til ’’Power Editor’’, og klik dig derefter ind på ’’Annonce’’-niveau for din kampagne. Her skal du under sporing slå dit Offlinehændelsessæt til.
Her vil du blive bedt om at vælge dit Offlinehændelsessæt, hvorefter du skal trykke ’’Vælg’’.
Når du har fulgt ovenstående vejledning, vil dit Offlinehændelsessæt være aktivt i din annonce fremover, og du kan nu spore konverteringer in-store!
Hvorfor ’’Offlinehændelser’’ – Bør jeg benytte det?
Med Offlinehændelser kan man altså spore offline konverteringer, som eksempelvis bliver foretaget i virksomhedens butik, hvormed man efterfølgende kan vurdere, hvordan kampagnen på Facebook har fungeret, og om man eventuelt kan optimere noget.
Funktionen har i princippet relevans for de fleste, da størstedelen af Facebookannoncørere også har en fysisk butik tilknyttet til deres webshop. Men i og med at funktionen kræver så mange manuelle handlinger fra annoncørens side, kan man hurtigt ende med at bruge meget tid på det – især hvis man ikke er bekendt med Facebookannoncering i Business Manager i forvejen.
Af ovenstående årsag er der to ting, som man bør tage stilling til, før man giver sig i kast med ’’Offlinehændelser:
- Har du erfaring med Business Manager/ønsker du at blive god til det, eller ser du hellere at outsource denne opgave til et bureau?
- Hvor stor en del af din omsætning er baseret på konverteringer/køb i en fysisk butik, og vil det være værdifuldt for din virksomhed at benytte Offlinehændelser.
Ligesom mange andre funktioner på Business Manager skal man vende sig til at bruge Offlinehændelser. Værktøjet er nemlig relativt vanskeligere at opsætte sammenlignet med en normal kampagne med pixelsporing. Til gengæld har Offlinehændelser et stort potentiale for virksomheder, der ønsker at annoncere for in-store produkter.
Hvis du har nogen erfaring eller en mening om Offlinehændelser, så skriv en kommentar og deltag i debatten!
Ingen kommentarer