Der er flere måder, hvorpå man kan sælge på Amazon. Det der gør dette emne interessant, er at det er ikke alle man som “soon-to-be” sælger har adgang til. Nogle er forbeholdt større virksomheder, hvor Amazon ser et enormt potentiale. Andre er åben for alle der ønsker at sælge på Amazon, og indordne sig efter deres regler og politikker.

Hvis man kort skal liste de 3 mest væsentlige:

  • Amazon Vendor
  • Amazon Seller Central
  • Amazon Fresh

De to første, Amazon Vendor Central og Amazon Seller Central minder mest om hinanden. Der er dog EN kæmpe forskel på dem. Kort beskrevet så ved den ene fremgangsmåde, så sælger man “TIL Amazon” og den anden sælger man “PÅ Amazon”.

Hvis man er Vendor, så sælger man til Amazon.

Hvis man er Seller, så sælger man på Amazon.

Amazon Vendor Central

De virksomheder der sælger til Amazon, er nøje udvalgte af et team hos Amazon, der udelukkende arbejder med at finde nye virksomheder / leverandører, som de kan købe produkter af. Hvad man blot skal være opmærksom på, er at Amazon er ikke som ens normale forhandlere. Der er nogle meget markante forskelle, som man skal være opmærksom på inden man går i gang. Det er blandt andet hvordan produkterne skal sendes, hvor hurtigt de skal leveres, hvilken pris ens produkt bliver solgt til. Retfærdigvis har man dog ingen administration når det kommer til den “daglige drift” af salget på Amazon.

Amazon Seller Central

Hvis man sælger som Seller på Amazon, så skal man se det som en ekstra salgskanal, hvor man blot benytter sig af Amazons platform til at sælge ens produkter på. Dertil hører deres mange millioner brugere, høje konverteringsrater og billige PPC annoncer selvfølgelig også. De 3 førnævnte ting, er det som medfører at rigtig mange virksomheder aktivt vælger frivillige at sælge deres produkter på Amazon.

Amazon Fresh

Er man fast kunde på Amazon, så har man mulighed for at tilkøbe sig nogle flere abonnementer. Et af disse er blandt andet Amazon Fresh abonnement. Hele konceptet minder rigtig meget om det, som vi i Danmark har set Nemlig.com lancere.

Man bestiller fødevarer over nettet, og får dem leveret dagen efter. For at kunne opretholde kvaliteten af ydelsen, har Amazon (i Tyskland) kun valgt at lancere det i storbyerne, hvor stordriftsfordelene giver en god bundlinje på ydelsen.

Som det fremgår af navnet “Fresh”, så er denne tjeneste primært henvendt dagligvare handel og friske råvarer. Derfor kan man som fødevareproducent sælge direkte til Amazon. Forretningsmodellen minder en smule om Vendor, men der er nogle helt andre – og mere strikse krav, som man skal kunne leve op til. Her er leveringstid, og evnen til at levere nøgleord.

Skal man så sælge på Amazon

Hvis det føles rigtigt, så skal man gøre det. Man skal være opmærksom på hvad det indebærer, inden man vælger at gå i gang med det. Er man kun interesseret i den ene forretningsmodel, altså Amazon Vendor, så skal man være klar på at det kun er “invite-only”. Da man oftest ikke kan anmode om en invitation, så skal man tålmodigt vente på at Amazon selv kommer til én.