Snapchat-annoncering har ikke endnu være tilgængeligt for alle og enhver som ønsker at annoncere på samme måde som Facebook og Google. Med lanceringen af deres nye annonceringsplatform, www.business.snapchat.com har Snapchat nu endeligt åbnet dørene.
Det store spørgsmål forbliver: Er Snapchat annoncering noget for dig og din virksomhed? Denne artikel vil handle om Obsidian Digitals hands-on erfaring med Snapchat indtil videre, og vores vurdering af, om det kan betale sig.
Platformen
Som du nok havde gættet ud fra URL’en, minder Snapchats annonceringsplatform meget om Facebook Business Manager. Efter oprettelsen af din virksomhed kan du logge ind med din private Snapchat-account, og invitere andre virksomheder eller Snapchat-accounts til at arbejde på din egen virksomhed.
Oprettelse af kampagner og annoncer
Når det kommer til selve oprettelsen af de forskellige kampagner, annoncesæt og annoncer, har Snapchat også her ladet sig inspirere meget af Facebook. Ikke at det er en dårlig ting, det gør det tværtimod en hel del nemmere allerede fra starten af.
Først oprettes der en kampagne. Her kan man vælge mellem Snapchats fem forskellige objektiver:
- Føre trafik ind på en hjemmeside.
- Skaffe installeringer af en app.
- Genaktivering af app-brugere.
- Få videovisninger.
- Styrke kendskab til et brand.
Indtil videre har vi kun gjort os erfaring med at føre trafik ind på en hjemmeside. Resultaterne følger længere nede i artiklen.
Når kampagnen er oprettet skal man derefter bygge ens annoncesæt, hvor man lige som på Facebook vælger geografi, målgrupper, budjustering og andet.
Sidst men ikke mindst skal selve annoncen oprettes. Tro det eller ej, så kræver det ikke andet end et billede eller en ønsket video på forhånd. Snapchat tilbyder et stort udvalg af templates, hvor du kan uploade dit eget medie og derefter tilpasse med forskellige slags tekster, brand logoer og meget andet.
Målretning og Sporing
Snapchat annoncering har indtil nu lydt meget lovende, men nu kommer vi til den knap så praktiske del. Snapchats værktøjer til oprettelser af kampagner og annoncer fungerer meget fint, men målretningen og sporingen er langt fra velfungerende endnu.
Snapchat har ingen form for sporingsværktøj klar til brug endnu. I menuen kan der findes en ”Snap Pixel”, som vi formoder også kommer til at minde meget om Facebooks egen Pixel. Trykker du dig ind på denne Snap Pixel, bliver du mødt af en ”Comming soon”. Vi har ikke nogen ETA på Snap Pixel endnu.
Der er dog én anden og knap så præcis måde du kan spore din Snapchat performance på, hvilket er UTM-sporing. Er dit objektiv at føre trafik ind på en hjemmeside, kan du simpelt føre dem ind på en landingsside med UTM-sporing på. Du kan på den måde med lidt data spore forskellige parametre i Google Analytics, blandt andet bounce rate, behaviour, konverteringer og meget andet. Sporingen er upræcis, da den ikke virker, når brugeren bruger mere end én enhed eller sletter cookies – men det er bedre end ingenting.
Den manglende sporing er Snapchats måske største udfordring lige nu.
Den manglende pixel betyder naturligvis at vi ikke har mulighed for at lave retargeting på Snapchat, endnu. Det tætteste vi kan komme på det er deres brugerdefinerede målgrupper, hvor der kan oprette Lookalike målgrupper som vi kender dem fra Facebook. Det eneste det kræver er en forholdsvis stor e-mailliste. Vi testede med 1.5k e-mails, det virkede ikke. Vi testede derefter med 28k e-mails, og den gik igennem.
Har du ikke 28k e-mails tilgængelig til målretning, har Snapchat også en ”Predefined Audiences”, som minder meget om Facebooks demografi. Du kan dog kun vælge én målretning her, hvilket er ”Lifestyles”. Under ”Lifestyles” kan du finde kategorier som ”Eventyrssøgende”, ”Festmennesker”, ”Dyreelskere” og mange andre. Hvad Snapchat helt præcist baserer disse kategorier ud fra, vides ikke endnu.
Det efterlader os Snapchats egen demografi, hvilket her består af segmentering mellem alder, køn og sprog. Ud over det vil din annonce blive skudt helt bred ud i Danmark.
Resultater
Vi har testet Snapchat-annoncering af på forskellige konti, og ikke oplevede den store difference i resultaterne. Følgende tal er fra den konti der indtil videre har brugt flest penge, og derfor har samlet mest data ind.
Med et samlet spend (indtil videre) på 6.500 kr. har vi fået 325.000 visninger og 4.400 swipe ups. Når du swiper up på en annonce udfører du, hvad annoncens objektiv var. Det vil sige da vi havde som objektiv at føre trafik ind på en hjemmeside, ville et swipe up føre brugere ind på hjemmesiden, og kan sammenlignes med et klik på Facebook.
Det giver os en gennemsnitlig pris per 1000 visninger på 20 kr.
Det giver os også en gennemsnitlig pris per swipe up (klik) på 1.4 kr.
Både pris per 1000 visninger og pris per swipe up stiger over tid, hvilket gør det vigtigt at holde dine annoncer friske med nye billeder, videoer og budskaber.
Konverteringsraten på de besøgende fra Snapchat er lav, hvilket delvist kan skyldes at det foregår på mobilen, men også på grund af den meget korte bekendtskabsbeskæftigelse.
Det er dig værd at huske på, at alle de besøgende selvfølgelig vil komme ind i diverse retargeting flows på Facebook, Google og andre kanaler.
Konklusion
Grundet at Snapchat stadig er nyt både for brugerne og for annoncørerne, ser vi lige nu meget billige priser på visninger og swipe ups/kliks, gennemsnitligt 1 / 4 af hvad prisen er på Facebook lige nu (ca).
Konverteringsraten er lav, men sammenkoblet med en ordentlig digital retargeting strategi på alle tilgængelige vertikaler fungerer Snapchat på nuværende tidspunkt som et af de billigste top-funnel medier derude.
Dette er selvfølgelig på bekostning af, at både sporing og målretning er meget begrænset.
Sidder du i en virksomhed med brug for en masse top-funnel trafik til så billige priser muligt, så giv Snapchat et skud. Det er stadig i en meget tidlig fase, men det kan både fungere som en ulempe OG en fordel!
Ingen kommentarer