Lead ads er blevet en stor del af de fleste virksomheders marketingstrategi på Facebook. Dette skyldes, at du med Lead ads nemt har mulighed for at indsamle din målgruppes e-mail til dit nyhedsbrev eller lignende. På denne måde skaber du et aktiv i din virksomhed, som er mange penge værd, da det er personer, som du kan sælge til igen og igen gennem e-mail.

Men hvordan er det lige, at man skal lave sine Lead ads, og hvad koster det at få en enkelt tilmelding til eksempelvis sit nyhedsbrev? Begge spørgsmål er utrolig svære at svare på, og det vil altid variere fra virksomhed til virksomhed.

Der er dog en række generelle metoder til at indsamle dine Lead ads, som i langt de flestes tilfælde giver forholdsvist samme resultat. Læs derfor med her og hør om de tre niveauer af Lead ads, som de fleste annoncører benytter.

 

Den hårde konvertering

Øverst i fødekæden findes den hårde konvertering, hvor du forsøger at indsamle din målgruppes e-mail gennem ren og skær interesse. Denne form for Lead ads forudsætter i langt de fleste tilfælde, at din målgruppe i forvejen kender til dit brand.

Dette skyldes i alt sin enkelthed, at du i den hårde konvertering udelukkende tilbyder din målgruppe at tilmelde sig et nyhedsbrev, hvor de en eller flere gange om ugen modtager en e-mail. Du tilbyder med andre ord ikke andet værdi end dit nyhedsbrev – som i øvrigt kan være af høj værdi for dine fans og kunder.

 

Den bløde konvertering

I den anden boldgade findes den bløde konvertering. Her er formålet at give din målgruppe reel værdi, når de tilmelder sig dit nyhedsbrev. Her kunne der eksempelvis være tale om en e-bog, en rabatkode eller en fri fragt, som kun dine nyhedsbrevsmodtagere har mulighed for at benytte.

Denne form for konvertering skaber alt andet lige flere Leads til billigere penge, da målgruppen i langt de fleste tilfælde vil føle, at det er ”det værd” at tilmelde sig nyhedsbrevet, nu hvor de får noget for det.

 

Konkurrencen

Et fænomen, som er blevet særdeles populært på Facebook, er konkurrencer. Her er der tale om en kampagne, hvor din målgruppe skal udføre en given handling på Facebook for at deltage i konkurrencen om et produkt, som er dyrere, end hvad man ville tilbyde i en annonce med blød konvertering.

Netop dette fænomen kan passende kobles sammen med Lead ads, hvor man er med i konkurrencen, hvis man tilmelder sig nyhedsbrevet. Dette har damask.dk haft stor succes med gennem flere konkurrencer, hvor man eksempelvis kunne vinde almindelige håndklæder, hvis man tilmeldte sig nyhedsbrevet.

Konkurrencen er således det Lead ads format, som i de fleste tilfælde skaber de absolut billigste tilmeldinger til nyhedsbrevet.

Uanset hvilken løsning som du vælger at benytte, så er det vigtigt at du overvejer, hvad du ønsker at opnå med dine Lead ads.

For selvom det kan være fristende at få en helt masse tilmeldinger til dit nyhedsbrev, så giver det ikke mening, hvis ingen af dine nyhedsbrevsmodtagere kunne finde på at købe et produkt i sidste ende. Her vil det i stedet være den hårde konvertering, som skaber de absolut mest kvalitative tilmeldinger.