Facebook Analytics er et fantastisk værktøj til at analysere på dine annoncer og har siden starten af 2018 været et alternativ til Google Analytics. Men hvad kan jeg egentlig bruge Facebook Analytics til? I denne artikel kan du læse mere om Facebook Analytics, hvor vi blandt andet vil fortælle om 3 af de bedste funktioner i Facebook Analytics.

 

Forskellen på Facebook Analytics og Google Analytics

Først vil vi kort komme ind på den primære forskel på Facebook Analytics og Google Analytics som handler om måden de indsamler data på.

Google Analytics er baseret på Cookies. Det vil sige at hvis du besøger en hjemmeside på din computer og senere besøger samme side på din mobil vil Google Analytics se det som to forskellige enheder der har besøgt siden-.

Den samme kunderejse vil i Facebook Analytics være en person, fordi du sandsynligvis er logget ind på begge enheder.

Facebook Analytics er altså bedre til at tracke din kunderejse på tværs af enheder, hvilket er en kæmpe fordel

De fleste har i dag 2-3 enheder hver og derfor er det afgørende at kunne se, når den samme person besøger din hjemmeside fra forskellige enheder.

Nedenfor kan du se tre af vores yndlingsfunktioner i Facebook Analytics, som giver et indblik i hvad Facebook Analytics kan.

 

1. Livstidsværdi

I Facebook Analytics har du mulighed for at måle livstidsværdien af dine kampagner. Der er en fane i Facebook Analytics der hedder livstidsværdi og her kan du oprette en graf der går 180 dage tilbage, hvor du kan se udviklingen i livstidsværdien for kampagnen.

Det er et fantastisk værktøj da mange produkter er så komplekse at folk ikke køber lige med det samme. Og her kan livstidsværdi hjælpe dig med at kunderejsen for køb af dine produkter, da de kigger på personen og ikke enheder.

 

2. Kohort Analyser

En anden funktion i Google Analytics er at lave Kohort Analyser. Med en kohort analyse kan du kigge på hvor mange af dem der er kommet ind på din hjemmeside i løbet af de sidste 180 dage, hvor mange købte da i uge 1, 2, 3, osv.

Det hjælper dig med at se hvor lang din kunderejse er. Hvis du fx vælger sengetæpper som Georg Jensen Damask har du ofte en kortere kunderejse end ved mere komplekse produkter.

Det kan også hjælpe dig med at se hvilken værdi dine kampagner rent faktisk skaber for dig, da du igen får god data omkring kunderejsen.

Med den data kan du tilpasse dit marketingbudget og få bedre afkast for de penge du bruger, da du kan tilpasse annoncerne efter hvornår folk plejer at købe.

 

3. Trakte

En tredje funktion i Facebook Analytics er at lave trakte. Du kan se hvor en person startede kunderejsen til din virksomhed. Hvis de fx startede på Facebook eller Instagram kan du se det i trakte, så du kan se præcist hvor købsrejsen er startet.

Det giver dit et godt indblik i hvilke kanaler der bidrager til salg, da du ser hvor kunderejsen starter.

 

I nedenstående vidoe kan du få en dybere forklaring på de tre funktioner: