Når man siger ERP system, så tænker man ikke lige på sociale medie strategier og markedsføringsplaner. Men du kan faktisk bruge den data du får fra ERP systemet til at markedsføre din virksomhed på de sociale medier. Se her hvad et ERP system er og hvordan at du kan bruge dit ERP system i din markedsføring.  

Hold styr på forretningen

Først får du lige en lille opsummering på hvad et ERP system er. Et ERP system er et styringssystem som du kan bruge til at holde styr din virksomheds data. Man kan sige at ERP systemet er en stor database der opbevare alle din virksomheds oplysninger. Du kan holde styr på, hvad der kommer ind og ud af din virksomhed. Et ERP system er en blanding af produktions-, økonomi-, budget-, lager-, kontrakt-, logistik- og salgsstyring og det er rigtig relevant for dig der har en virksomhed, der har en webshop eller er i produktionsindustrien, har detailhandel eller arbejder med engros. Et ERP system passer til dig som har en større virksomhed, hvor der er flere afdelinger som skal koordinere produktioner og diverse opgaver der ligger. ERP systemet gør nemlig det at alle dine medarbejdere på tværs af afdelinger, kan følge med i hvad der sker i de andre afdelinger. På den måde kan du undgå at der bliver bestilt råvarer som der allerede ligger på lager. Du kan også holde styr på kunderne og deres ordre via ERP systemet.  Du kan øge effektiviteten, skabe et kæmpe overblik og får derfor også indsigt i hvordan at det går for din virksomhed.

Træk data ud og brug i din markedsføring

Du får også i ERP systemet, business intelligence som gør at du kan trække informationer ud af al den data som du har i din virksomhed, du kan bl.a. trække informationer ud omkring dine kunder, og din virksomhed som helhed. Du kan bruge disse data til at markedsføre din virksomhed bedst muligt, da du kan finde ud af hvem dine kunder er og hvad det er de køber. Du kan finde ud af, hvis du har sælgere, hvem af dem der sælger bedst, og bruge dem til videoer hvor de sælger dine produkter, det kan være at de kan sælge ligeså godt på video som i virkeligheden.  

Forstå dine kunders vaner og brug det

Du får via dit business intelligence adgang til data omkring dine kunder, som gør at du kan målrette din social medie strategi mod dem. Kører du annoncer på Facebook, vil du kunne bruge data omkring alder, køn og hvor de bor henne til at målrette annoncerne til dem. Du kan også se hvad den mest solgte vare er og bruge den i din markedsføring, ved at sige at kunderne har talt, dette var sidste års mest solgte vare, skal du ikke prøve vores vare. Du kan se hvilke markeder som der er relevante for dig og hvilke der ikke er og det kan du bruge til at få mest ud af din markedsføring. Du kan også vælge at have en lidt anden strategi end at målrette dine annoncer til dem, der allerede har købt varer hos dig. Du kan nemlig prøve at gå efter dem som du kan se, har været inde og kigge på dine varer, men som ikke har købt. For der er nok en grund til at de ikke har købt. Du kan lave en plan for hvordan at virksomheden skal markedsføre sig selv på de sociale medier og den kan du dele med dine medarbejdere via ERP systemet, så hvis du glemmer at poste, så er der en anden der kan gøre det. Vil du vide mere om ERP systemer, så kan Datacon hjælpe dig med de spørgsmål du skulle have.