Vi mennesker bruger rigtig mange timer hver dag på de sociale medier og disse medier er også den nemmeste vej til at påvirke os med kampagner, der kan få os til at ændre vores adfærd. F.eks. som kampagner som stop madspild og kør bil, når du kører bil, er kampagner som du kan se på bl.a. de sociale medier.

Hvilken betydning har de sociale medier

De sociale medier har den betydning, at mange mennesker bruger hver dag rigtig mange timer foran en enten computerskærm, Ipad eller en smartphone og i de timer har du mulighed for at påvirke seeren i den retning du gerne vil have dem hen i. For vi er letpåvirkelige når vi sidder foran skærmene og vi vil gerne vide noget, især om hinanden og vi bruger de sociale medier til at holde kontakt med dem vi kender, som vi måske ikke lige får ringet til hver dag eller som vi ikke ser særligt ofte, fordi at personen er flyttet til en anden landsdel. De sociale medier er også gode for de mennesker der er introverte og som har svært ved at være sociale normalt, de kan lære at være social ved hjælp af de sociale medier.  De sociale medier kan selvfølgelig også have negative effekter, da der kan foregå meget mobning mod sårbare mennesker, fordi de lægger et billede op som ikke falder i alles smag. Det er også nemt at gemme sig bag skærmen og på den måde komme med tomme trusler, som påvirker modtageren i den negative retning. Du skal derfor være klar på at der kan komme mange forskellige reaktioner og det er dit job at inspirere til en positiv tone med dine kampagner.   

Gør dit indhold interessant, så de deler

Indholdet i din kampagne er rigtig vigtig, for seeren kommer igennem rigtig meget indhold på de sociale medier i løbet af en dag, så der skal rigtig meget til for at de stopper op og kigger på dit opslag. Det er endnu sværere at få dem til at like og dele for i dag er de sociale medier meget blevet scrolle elementer og tidsfordriv for mange. Så de skal næsten chokeres for at blive påvirket. Så derfor skal du kende din målgruppe, du skal vide hvad deres interesser er, hvor bor de, hvor gamle er de, hvad er deres adfærd både generelt men især også på de sociale medier. Du skal også huske at det er video som der vinder frem og som folk gerne vil se, da det ikke kræver så meget af dem at se en video, som det gør at læse en tekst. Husk undertekster, for folk ser tit videoer når de er på vej til og fra arbejde og det kan være at de har glemt deres høretelefoner, så de ser videoen uden lyd eller de hører musik samtidig med, at de ser videoen og derfor ser den uden lyd.  

Du kan gøre en forskel

Det er dig der sætter tonen og derfor er du også med til at være ansvarlig for hvad der kommer til at ske. Du kan med dine opslag og kampagner påvirke mennesker til at f.eks. gå i en mere miljøvenlig retning eller bare få dem til at ændre deres vaner. Har du brug for hjælp til at påvirke din målgruppe i den rigtige retning, så kan du få hjælp fra Wearebro.dk.