Kampagner, annoncesæt, optimeringsmuligheder, CPM, CPC … Der er mange faldgruber, når du arbejder med Facebook-annoncering. Det er kun én ting, der skal være sat helt forkert op, og så giver dine annoncer ikke det ønskede afkast.

I denne artikel kaster vi et blik på 3 af de mest hyppige fejlkilder, når du arbejder med Facebook-annoncering. Du har med garanti lavet dem selv – men ikke nødvendigvis spottet dem:

Lige på og hårdt med kommercielt budskab

Forestil dig dette: Du går rundt på gågaden og en mand med et reklameskilt går hen til dig. Når han styr tæt på dig, råber han dig ”KØB VORES LÆKRE KONTORSTOLE” ind i hovedet. Får du lyst til at købe kontorstole nu?

Hvis nej, så forstår du, hvorfor samme type annonce ikke virker på Facebook.

Jo dyrere og mere komplekst et produkt, du sælger, des mere overtalelse skal der også til.

Med storytelling har du mulighed for at fortælle en historie, skabe et behov og herefter servere dit produkt eller din tjeneste som løsningen på dette behov.

Storytelling er ikke noget, du lærer på én dag – med mindre, du tager på dette Storytelling-kursus hos Tack.dk.

Du skal så, før du høster. Også på Facebook. Du sælger først når modtageren erkender at have et behov for din tjeneste.

Forkert annonceoptimering

Når du vælger ”Trafik” som kampagneobjektiv, har du under annoncesættets indstillinger muligheder for at vælge en række indstillinger for din kampagne.

Du kan optimere efter:

  • Klik
  • Eksponeringer
  • Daglig Unik Rækkevidde

Er der forskel? Ja, i den grad!

Hvis du vælger at optimere efter klik – hvilket er standard – viser Facebook dine annoncer til den del af målgruppen, der er mest tilbøjelig til at klikke. Det skal gerne give dig den laveste CPC (Cost Per Click).

Hvis du vælger eksponeringer, får du så mange visninger og så høj rækkevidde som muligt. Det giver en lav CPM (Cost Per Mille, pris per tusinde visninger).

Hvis du vælger Daglig Unik Rækkevidde, får du vist din annonce til så mange personer som muligt – men kun en gang per dag. Dette er en udmærket løsning, hvis du ønsker at undgå at ”overeksponere” din målgruppe. Eller, spamme, på almindeligt dansk.

Ingen konverteringssporing

Den sidste her er slem:

Har du sat konverteringssporing op på dni side, hvor du med Facebooks standard-events kan spore salg, tilmeldinger, leads og andre aktiviteter på dit website?

Hvis ikke, hvordan vil du så evaluere på successen af dine kampagner?

Uden konverteringssporing skyder du i blinde. Du får trafik ind og måske sælger du noget – men du kunne sandsynligvis bruge færre penge og opnå det samme resultat.

Et fantastisk citat fra den gamle reklameindustri i New York fra John Wannamaker lyder:

Halvdelen af mit marketingbudget er spildt. Men jeg ved ikke hvilken halvdel.

Det ved du med Facebook-annoncering og god konverteringssporing!