Sådan kommer du igang med FB retargeting

Retargeting er efterhånden blevet en kendt spiller indenfor Facebook annoncering, og de fleste annoncører er blevet gode til at opsætte ’almen’ retargeting – her refereres der til den model, hvor annoncøren udelukkende målretter sin annonce mod tidligere besøgende ved hjælp af sin Facebook pixel.

Årsagen til den store anvendelighed af netop retargeting er, at det som isoleret annonceringskanal er den måde, hvor du kan skabe det højeste afkast og ROAS (Return On Ad Spend). Dette skyldes, at brugerne der målrettes mod i retargetingstrategien, allerede har besøgt dit website i et henseende om at opfylde et givent behov.

I takt med at Facebook annoncering bliver mere og mere anvendt, har Facebook løbende valgt at tilføje nye muligheder til annoncøren, således at man kan lave mere specifik målretning, og i sidste ende få mere ud af hver anvendt krone.

Avanceret retargeting – De anvendelige muligheder du har med din Facebook Pixel

Udvidelserne til retargeting i annoncekontoadministratoren har kort sagt gjort det muligt for dig, at målrette din retargeting-annoncering mod brugere der har udført bestemte handlinger på dit website, eller har befundet sig på websitet i længere tid end andre besøgende. Det er med andre ord blevet muligt at danne bestemte målgrupper af folk, som har konverteret på forskellige vis med dit website, og vise disse personer nye og relevante annoncer, som relaterer sig til netop deres færden på dit website.

Den avancerede form for retargeting er altså specielt anvendelig, hvis du har mange besøgende hver måned, eller ønsker at differentiere din annoncering indenfor dit retargeting-audience.

Det skal desuden nævnes, at det på nuværende tidspunkt ikke er alle, som har adgang til ’’Avanceret tilstand’’ eller ’’Time spent on page’’, som er funktioner du skal have for at lave avanceret retargeting. Dette skyldes, at funktionen er i test hos en række vilkårlige annoncører. Hvis du har adgang, vil det figurere i din annoncekontoadministrator som på nedenstående billede.

Facebook pixel 1


Dine muligheder inden for avanceret retargeting

Hvis du er en af den heldige, som har adgang til funktionen ’’Avanceret tilstand’’ eller ’’Time spent on page’’ er der en række muligheder for, hvordan du kan specificere dine retargeting-målgrupper. Disse muligheder/features er desuden ikke universelle, og er derfor ikke ens på alle annoncekonti. Dette skyldes, at du selv kan vælge, hvilke der skal tilføjes til netop din Facebook Pixel. Jeg vælger derfor blot at beskrive de indstillinger, som jeg har erfaret er gået igen på forskellige annoncekonti, samt dem som for mig at se har det største potentiale.

  1. PageView

    Denne indstilling/’begivenhed’ gør det muligt at målrette din annonce mod personer, som har besøgt dit website/specifikke sider på dit website et bestemt antal gange. Med andre ord kan du altså lave annoncer til personer, som har besøgt dit website eksempelvis 5 gange. Fordelen ved dette er, at denne målgruppe alt andet lige er mere tilbøjelig til at konvertere, da de i forvejen har besøgt dit website 5 gange i ønsket om at opfylde et givent behov.

  1. Purchase

    Denne indstilling/’begivenhed’ gør det muligt at målrette din annonce mod personer, som har gennemført et køb på dit website. Desuden kan du yderligere specificere din målgruppe ved at bestemme, hvor meget en given person skal have købt for på dit website, førend at denne person får vist din annonce i sin Facebook newsfeed. Dermed kan du rette din annoncering mod eksempelvis den gruppe af sit retargeting-audience, som køber mest på dit website, om med disse, som ny målgruppe, skabe flere salg.

  1. Lead

    Denne indstilling/’begivenhed’ gør det muligt at målrette din annonce mod personer, som har gennemført et ’Sign up’ på dit website til eksempelvis nyhedsbrevet eller til et medlemskab. Fordelen ved dette er, at du som annoncør kan rette dine annoncer mod personer, der har en reel interesse i din virksomhed og/eller dit website. Denne målgruppe er alt andet lige mere tilbøjelige til at konvertere på dit website, sammenlignet med en der blot er besøgende på dit website.

  1. Time spent on page

    Denne indstilling/’begivenhed’ gør det muligt at målrette din annonce mod de personer, som har besøgt dit website i længst tid – her er mulighederne top 5%, top 10% og top 25%. Fordelen ved dette er, at du kan rette din annonce mod de personer, der er mest interesseret i indholdet/produkterne på dit website, og dermed også de personer som sandsynligvis er mest tilbøjelige til at konvertere/gøre et køb på dit website.


Bør jeg gøre brug af avanceret retargeting-audience?

Selvom en funktion på din annoncekontoadministrator lyder teknisk kompleks, betyder det IKKE at den nødvendigvis vil give dig bedre resultater – den kan tværtimod gå hen og forværre din situation og dine resultater. Derfor giver jeg her et par gode råd til, om netop du bør tage avanceret retargeting i brug.

  • Størrelsen af dit retargeting-audience
    Som jeg nævnte i starten, egner avanceret retargeting sig godt til dig, som har et stort retargeting-audience, eller med andre ord mange besøgende på dit website. Dette skyldes, at du med almen retargeting mod alle besøgende, skal have et stort budget, for at sikre at netop de købedygtige kunder får vist din annonce i Facebook newsfeed – ellers ender du bare med at vise din annonce til 1000 mennesker, hvoraf 999 af dem ikke konverterer.
    Ved at bruge avanceret retargeting, kan du altså målrette bestemte (købedygtige) personer inden for dit retargeting-audience, og dermed få mere for dine penge.
  • Differentieret annoncering inden for dit retargeting-audience
    Et stort retargeting-audience umiddelbart er den bedste grund til at bruge avanceret retargeting, men det kan også lade sig gøre med et mindre retargeting-audience.
    Hvis du eksempelvis ønsker at lave forskellige annoncer til forskellige personer, som har udført bestemte handlinger på dit website, så kan det også lade sig gøre. Et eksempel kunne være, at man ønskede at lave to forskellige annoncer; en til dem som købte mest på websitet, og en til dem som købte mindst.
    Ligeledes med denne strategi, kan du altså målrette de købedygtige personer mod de annoncer, som de vil være mest tilbøjelige til at konvertere med, og dermed igen få mere for dine penge.

Din tur – Hvad synes du om avanceret retargeting?

Har du en mening om ’almen’- kontra ’avanceret’ retargeting, erfaring med en af disse to, eller blot et spørgsmål til hvordan man benytter de forskellige funktioner? Så skriv en kommentar og deltag i debatten!